Zoekmachine marketing is een verzamel term die naar twee dingen kan verwijzen. Deze term wordt door internetmarketeers gebruikt om te verwijzen naar zoekmachine-advertenties. We geven er echter de voorkeur aan om het in algemene zin te gebruiken, inclusief zoekmachineoptimalisatie. Hoe dan ook, het doel is dat zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing verkeer naar jouw site sturen. Er zijn voor- en nadelen aan beide methoden, en veel internetmarketeers gebruiken beide technieken.
Zoekmachine-advertenties
Adverteren op zoekmachines wordt gewoonlijk “betaalde resultaten” of zelfs “pay-per-click” (in het Engels, pay-per-click of PPC) genoemd. In feite is het de bedoeling om aanbiedingen te doen om bepaalde sleutelzinnen van zoekmachines te kopen, zodat de link van de site binnen een paar uur wordt weergegeven in het gesponsorde gedeelte van de zoekmachines. Elke keer dat iemand daarna op de link klikt, wordt het bedrag van de te kopen bod afgetrokken van jouw vooraf vastgestelde budget.
PPC genereert het merendeel van de miljarden dollars aan jaarlijkse inkomsten van Google. Deze maatregel is de enige gesanctioneerde methode om op de resultatenlijst van zoekmachines te verschijnen.
Zoek machine optimalisatie
Zoekmachineoptimalisatie (ook wel SEO genoemd , of in het Engels Search Engine Optimization, SEO) heeft tot doel de site in zogenaamde “organische” vermeldingen te krijgen, ook wel natuurlijke zoekmachinemarketing resultaten genoemd. De informatie die nodig is om de positie van de site op de resultatenpagina’s van zoekmachines te verbeteren, is moeilijk rechtstreeks van zoekmachinebedrijven te verkrijgen. Dat betekent echter niet dat SEO in strijd is met hun servicevoorwaarden. Wees echter voorzichtig, er zijn enkele agressieve spamtechnieken die verboden zijn.
Er is geen snelkoppeling die de site op de eerste pagina met resultaten voor Google en andere zoekmachines plaatst. In een campagne voor zoekmachineoptimalisatie moet je geduld hebben en bereid zijn om het harde werk te doen.
Vanuit het perspectief van een gebruiker is het onderscheid tussen betaalde en onbetaalde advertenties erg subtiel. De vroege zoekmachines hoefden de resultaten niet te differentiƫren; onder druk van consumentenbeschermingsorganisaties en regelgevende instanties moeten de twee soorten zoekmachine marketing resultaten nu duidelijk worden onderscheiden.