Relatiegeschenk geven is een slimme marketingtruc

Relatiegeschenk geven is een slimme marketingtruc

Ik bezit een redelijk commercieel bedrijf en dat is een wereldje dat ik nog een beetje moet leren kennen, ik ben er nog niet zo wegwijs in. Er zijn dingen die niemand je vertelt, die je moet ondervinden uit ervaring, anders kom je er niet of niet snel achter. Zo bestaat daar het gegeven van het relatiegeschenk. Voor mij iets heel nieuws. Ik ken alleen de kerstpakketten, en dan eigenlijk ook alleen maar omdat ik ze van mijn vorige werkgever ontving, en niet dat ik er ooit bij heb stil gestaan. Naast de kerstpakketen blijkt er dus ook nog zoiets als het relatiegeschenk te bestaan. Op zich een heel goed iets, aangezien je er mee aan klantbinding kan doen, en het heel effectief is, en eigenlijk dus ook heel logisch dat commerciële bedrijven het relatiegeschenk inzetten als marketingstrategie. Los ervan moest ik het dus wel aan levende lijve ondervinden dat allerlei concurrenten om mij heen naar hun (en af en toe dus ook naar mijn) klanten een relatiegeschenk stuurden, alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Ik heb bedacht dat ik met mijn eerste jubileum, wanneer ik dus exact een jaar besta, ook voor ieder een relatiegeschenk de deur uit doe. In het kader van dat ik ze bedank dat ze mij in het eerste jaar vertrouwd hebben om met me in zee te gaan en dat dit een groeiend bedrijf en dat ik er voor ga zorgen dat zij met mij meegroeien. Dan breng ik mijn bedrijf met dit relatiegeschenk weer even onder de aandacht en denken ze hopelijk weer aan mij als ze een nieuwe opdracht hebben om te vergeven. Zo werkt zo’n relatiegeschenk op alle terreinen en is het een van de slimste marketingtrucs die je, zeker als startend bedrijf, kunt ondernemen.

relatiegeschenken-hiephiepkado